Sandra Larsson har startet et enkeltpersonsforetak

Klar for en ny hverdag i eget enkeltpersonsforetak

Det er ingen tvil om at det har vært trått å sparke foten inn i den lille mulighetssprekken i arbeidsmarkedet. Jeg kjente meg veldig godt igjen i Siljes innlegg «Mens vi venter på voksenlivet» publisert på Kreativ Fagprat, og jeg har endelig bestemt meg å ta «oksen ved hornene» og starte mitt eget enkeltpersonsforetak.

Men først trengte jeg å få  et par ting på plass…

1. Jeg måtte ha et kontor

Som Svein på Ringerike Næringsforening så fint sa det på vårt desembermøte «Hjemmekontor liker jeg å kalle for gjemmekontor», og jeg er helt enig. For meg handler det om et skille mellom arbeidslivet og fritiden for å få en bedre flyt i hverdagen. Hjemmekontor er en god idé for noen, men for meg må jeg faktisk fysisk ut av huset for å få til en god arbeidsdag. Sånn er det bare. Så da Svein spurte om jeg var interessert i en kontorplass, på Ringerike Næringsforening, takket jeg ja med en gang jeg kom hjem fra juleferie. Nå har jeg vært her i litt over en uke (det har tatt litt tid med det formelle), og Ringerike Næringsforening har vist seg å være en inkluderende gjeng som kan bidra med spennende diskusjoner, tips og råd til hva jeg kan gjøre videre. Noen å kaste ball med, rett og slett.

I tillegg får jeg pleid og bygd opp mitt litt dårlige bransjenettverk her i Hønefoss, hvor jeg nå har fått en arena hvor jeg kan møte og snakke med andre mennesker, som enten er i bransjen eller kjenner noen som jobber der. En god plan for å kunne gjennomføre ett av mine to mulige mål:

Enten ende opp med en engasjerende og kreativ jobb hos en spennende bedrift 

ELLER

videreutvikle min egen bedrift i tråd med det jeg liker og det jeg ønsker å bli bedre på.

Det er med andre ord spennende tider på gang – og min motivasjon svinger gjerne begge veier i løpet av en dag!

2. Jeg måtte finne ut hva jeg ville gjøre i foretaket

For å starte et enkeltpersonsforetak har det vært nødvendig å reflektere litt rundt hva jeg skulle tilby av tjenester. Som medieviter med redaksjonell erfaring falt det meg naturlig å tilby tjenester i form av:

  • Bildeproduksjon
  • Tekstproduksjon
  • Grafisk design

Det er fortsatt noe uklarheter med tanke på hvilke priser jeg ønsker å forholdet meg til, for de enkelte tjenestene, men det er et sted å starte og finne ut hvordan ting faktisk fungerer. Jeg kan også se for meg å jobbe med digital strategi etter hvert, da det i hovedsak er det jeg ønsker å rette meg inn mot.

3. Til slutt måtte jeg registrere et enkeltpersonsforetak

Jeg har vært innom Brønnøysundregisteret/Altinn og «nesten-registrert» meg flere ganger. Hver gang har jeg blitt stoppet av den litt «konsekvensielle» fremtoningen til Altinn som omhandler økonomi, moms og overordnet ansvar – rett og slett alt det du slipper å tenke på når du er ansatt i en bedrift. Men i dag delte jeg tilfeldigvis kontoret mitt med en tidligere banksjef her i Hønefoss, en engasjert og uredd type, som pushet  meg igjennom skjemaets mer «skremmende» punkter og som guidet meg igjennom hvert et spørsmål jeg skulle ha. «Eh, porkura?» – «Nei, nei, det trenger du ikke å tenke på nå». For deg som skulle mangle en pensjonert bansjef på skulderene kan jeg anbefale denne siden.

Veien videre

Ok, signert, ferdig. Det er en god følelse å kunne krysse av et av undermålene jeg har satt meg i dette egenprosjektet. Fra nå av vil jeg fokusere mer på den praktiske delen av foretaket, hva som er lurt å tenke på økonomisk (utgifter, fakturering, moms, etc.), hvordan jeg skal hente inn potensielle kunder (privatpersoner, bedrifter, fagforeninger etc.) og sette meg et øvrig mål for foretaket og veien videre. Uansett hvor lønnsomt foretaket skulle bli (eller ulønnsomt), så vil det gi meg noe å gjøre og ikke minst mye god erfaring.

Nå som jeg endelig ser konturene av en strukturert hverdag får jeg også tid til å lese de bøkene jeg har satt på vent, «merkelig nok».

På bokmenyen står Sosiale medier av Ida Aalen – en bok som treffer meg midt i mediesjela. Kanskje ikke så rart når jeg er godt plassert i målgruppen. Jente, 26 år, Internettelsker og medieviter fra NTNU.